Τίς οὖν
ὁ ὄχλος ἐστίν; Ὅτι μὲν πλῆθος, παντὶ καταφανές· ἀλλὰ πλῆθος ἀόριστον, πλῆθος
συγκεχυμένον, πλῆθος ἀσύντακτον· οὐ γὰρ οἷον ὁ χορὸς οὐδὲ οἷον ὁ δῆμος. Ὁ μὲν γὰρ
δῆμος πλῆθός ἐστι πρὸς ἑαυτὸ συνδούμενον, ὁ δὲ ὄχλος διεσπασμένον πλῆθος, ὅθεν
δὴ καὶ ἐν ταῖς πολιτείαις διαφέρειν λέγουσι τὴν ὀχλοκρατίαν τῆς δημοκρατίας· ἔστι
γὰρ ἡ μὲν ἄτακτος καὶ παράνομος καὶ πλημμελής, ἡ δὲ ὑπὸ τῶν νόμων τεταγμένη.
Τί
είναι, λοιπόν, ο όχλος; Το ότι είναι πλήθος είναι σε όλους φανερό· αλλὰ είναι πλήθος
ακαθόριστο, πλήθος συγκεχυμένο, πλήθος ασύντακτο· διότι δεν είναι ούτε σαν τον χορό
ούτε σαν τον δήμο. Πράγματι, ο μεν δήμος είναι πλήθος που συνδέεται προς τον εαυτό
του, ενώ ο όχλος είναι πλήθος διεσπασμένο, γι’ αυτό και στις πολιτείες λένε ότι
διαφέρει η οχλοκρατία από την δημοκρατία· καθώς η μεν οχλοκρατία χαρακτηρίζεται
από αταξία, παρανομία και πλημμέλεια, ενώ η δημοκρατία από συνταγματική
νομιμότητα.
Πρόκλος,
Σχόλια εἰς τὸν Ἀλκιβιάδην Α΄ ἢ Περὶ ἀνθρώπου
φύσεως τοῦ Πλάτωνος. Ἀπόδοση: Ἰαλυσσός.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου